Wat is SEO en waarom is het nuttig voor jouw onderneming?

SEO, het is een term die je steeds meer tegenkomt in de marketingwereld. Het staat voor Search Engine Optimization, ofwel zoekmachineoptimalisatie. Met SEO kan je erin slagen je website hoger te laten ranken in zoekmachines als Google. En dan bestaat er ook nog iets als SEA. Wij leggen je uit wat SEO en SEA inhouden en waarom het nuttig is voor jouw onderneming.

 

SEO vs. SEA

SEO en SEA zijn termen die vaak door elkaar gebruikt worden. Waar SEO inzet op organische zoekoptimalisatie, speelt SEA in op het betalende aspect. Search Engine Advertising houdt in dat je betaalt voor advertenties in zoekmachines. Die advertenties komen helemaal bovenaan te staan in Google en dat wordt ook vermeld met ‘advertentie’ of ‘Adv’, vaak in het groen. Zo weet je dat als je op die link klikt, er een bedrijf betaald heeft om daar bovenaan te staan.

 

SEO op lange termijn

Wie met zijn bedrijf inzet op SEO doet dat op langere termijn. Uiteraard verschijnt je website niet van de ene dag op de andere bovenaan de Google-ranking. Toch niet op een organische manier. Bij SEA kan dat wel. Organisch bovenaan geraken kan soms maanden duren omdat er een grondige SEO analyse aan vooraf gaat. In welke markt bevindt je bedrijf zich, wie zijn de concurrenten, via welke zoekwoorden wil je dat (potentiële) klanten je vinden – dat noemen we een zoekwoordenonderzoek – en ga zo maar verder. Ook technisch gezien moet je website op punt staan om gevonden te kunnen worden.

 

Linkbuilden binnen SEO

Een manier om binnen SEO een hogere positie in Google te verkrijgen is linkbuilding. Dat houdt in dat andere websites op hun site linken zetten die verwijzen naar jouw website. Een goed linkprofiel bouwen heeft een positief effect op je plekje in Google. Maar het draait niet alleen daarom. Goede content voorzien op je eigen website is cruciaal. Heb je een site met duidelijke teksten, mooie afbeeldingen en een overzichtelijk gamma aan producten, dan vind een potentiële klant snel de weg naar jouw website.

 

Vraag raad aan een SEO-bureau

Wil je na het lezen van deze informatie over SEO dat je website makkelijker vindbaar is op Google? Maar weet je niet goed hoe je dit moet aanpakken? Vind je het moeilijk om je website op die manier te optimaliseren zodat de vindbaarheid wordt verhoogd? Vraag dan hulp aan experts van een SEO-bureau. Zij zullen op basis van een analyse kunnen vertellen wat je aan je website kan veranderen en ze zullen een strategie voorstellen om hoger te ranken in Google, met behulp van linkbuilding of blogs bijvoorbeeld.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *