Creëer online zichtbaarheid

SEO

SEO (zoekmachine optimalisatie) draait allemaal om een zo hoog mogelijke organische (onbetaalde) positie in zoekmachines te verkrijgen. Maar hoe kom je eigenlijk hoger in Google? Dit draait allemaal om het verhogen van je website autoriteit en zo relevant mogelijk te zijn voor je doelgroep. Heb jij de content op je website die jouw doelgroep zoekt? Dan zal Google dat herkennen en je belonen door je hoger in de resultaten plaatsen. Ook de structuur van je website speelt hier een grote rol. Is het duidelijk wat je aanbiedt, en hoe je website in elkaar zit?

SEO inzetten om meer klanten te werven

Zoekmachine optimalisatie kan een fantastische manier zijn om jouw product of dienst bij de juiste mensen onder de aandacht te brengen. Bij SEO gaat het erom dat jouw klant precies op dat moment op zoek is naar wat jij kan aanbieden, en dit maakt het zo krachtig. Jouw klant neemt namelijk de eerste stap en typt zijn of haar zoekterm in Google. En natuurlijk wil jij dan met jouw website bovenaan de zoekresultaten staan. Of in ieder geval hoog op de eerste pagina. Want de tweede pagina van Google, zeg nou zelf, hoe vaak ga jij daar heen?
Maar voordat je start met SEO is het goed om je in te lezen in de customer journey (koopfase) van jouw klanten. Of om na te denken, op wat voor manier jij zou kiezen voor je eigen product. Wat zou je bijvoorbeeld zelf intypen in Google? Wat vinden jouw klanten belangrijk? Hiernaast is een zoekwoordenonderzoek altijd slim om te doen. Je ziet dan op welke zoektermen hoeveel volume zit, en vaak kan dit onverwachte resultaten leveren. Dit bewijst maar weer eens dat elke klant een andere route of denkwijze heeft voordat hij of zij bij jou uitkomt. Ga op onderzoek uit om hier meer over te weten te komen, en stel op basis hiervan een slim SEO plan op.

SEA

Bovengenoemd SEO is hartstikke waardevol, maar het duurt allemaal wel iets langer. Als je op zoekt bent naar direct resultaat is het een goede optie om betaald te adverteren in zoekmachines en Google Ads uit te besteden. Op deze manier kom jij meteen bovenaan in de zoekresultaten en betaal je per klik. Hoe beter jij je advertenties en website inricht, hoe lager de kosten per klik. Lagere kosten betekent meer bezoekers, en dus meer kans om te converteren! Dus wees slim!

SEA inzetten om meer klanten te werven

Je hebt besloten dat het slim is om betaald te adverteren in Google en dat hier budget voor is. Super! Echter betekent betaalt adverteren niet meteen dat dit ook nieuwe klanten oplevert. Als je betaalt adverteert, wil je natuurlijk weten wat je ROI is. Hoeveel betaal je, en hoeveel klanten levert dit op. Reken voordat je begint uit hoeveel een nieuwe klant en hoeveel een nieuwe bezoeker jou waard is. Oftewel, hoeveel wil je uitgeven per klik, en hoeveel wil je uitgeven per conversie.
Naast die belangrijk informatie is het goed om je niet blind te staren op het adverteren zelf. De advertentie is namelijk maar de eerste stap. Je kan met een goede campagne nog zoveel goedkope websitebezoekers realiseren, maar als de bezoekers daarna meteen afhaken als ze op jouw website komen, dan haal je nog steeds geen extra omzet. Je krijgt door betaald te adverteren wel inzicht in wat websitebezoekers doen op je website nadat ze op de advertentie hebben geklikt. Dit zijn waardevolle inzichten die je kunt inzetten om je website conversiegericht in te richten.
Door betaald te adverteren krijg je inzicht in welke zoektermen goed scoren voor jouw product of dienst, en welke woorden het minder goed doen. Bepaal vooraf haalbare doelen en een strategie en stem je budgetten hierop af. Adverteren in Google kan een enorme boost zijn voor je website en je omzet, mits je campagnes op de juiste manier zijn ingesteld en je niet alleen maar onnodig geld kosten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *